30 augusti 2016

Anmäld!

Jahapp, nu blir det allt svårare att värja sig.
I förra veckan anmälde jag mig till Västgötaloppet - sista deltävlingen i årets Långloppscup. Jag är anmäld i tävlingsklass Herrar 50 men räknar väl inte med att "tävla" så hårt. Jag ska ta mig i mål, det är det huvudsakliga målet. Några resultat att skryta har jag inga förväntningar på. Jag går helt enkelt in med målet att ta mig runt, kommer jag före någon annan i samma klass är det en bonus...
Förberedelserna för detta lopp består i att jag tränar på som vanligt - tisdagar intervaller med klubben, torsdagar tränar jag med klubben i mån av tid, sedan försöker jag hinna med något på helgen också. Och så försöker jag hålla mig frisk så det inte blir för långa träningsuppehåll.

Just det sista är det svåraste, jag tycks ha extremt lätt att bli förkyld och får emellanåt ta någon eller några veckor med vila - det märks allt en hel del tycker jag.
Nu är jag dock igång igen och hoppas det ska gå bra ett tag. Kan tyvärr inte träna med klubben idag då jag ska ställa upp för grabbens basketklubb på en grej ikväll. Får se om det blir en stund på crosstrainern lite senare kanske - går bra att köra intervaller där med. Kan titta på Jennys guldlopp som inspiration.

Intervallerna tror jag att jag behöver då jag tycker det verkar behövas mer syreupptagning i gubbakroppen. Jag lyckas nästan alltid ligga på hög snittpuls på mina pass, och det tolkar jag som att det behövs mer syre än vad som hinner pumpas ut.
Se'n behöver jag mer benstyrka också - kanske kan kombinera intervall- och styrketräning genom att ge mig på Halénsbacken? Det var länge se'n sist, har bara kört där två gånger i år - och det var tuuuuuungt.
Jag har ju enkelklinga fram i år, och i brantaste delen av Halens-klättringen är det över 20% stigning. Lyckligtvis är det inte på slutet, även om det känns brantast där...
Undrar om man orkar göra om detta?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar