13 juli 2016

Lyckat distanstest

Hejsan alla läsare - om det är några...
Sedan tävlingarna i Borås har jag tränat lite lugnare. Inte mindre, men i lugnare tempo. Har kört lite pass ihop med vännen Perry, som träningsmässigt befinner sig ungefär där jag var en bit in på 2011. Det har varit(för mig) lugna pass i prat-tempo - det har känts väldigt bra. Nu är Perry borta ett tag så jag har tränat själv ett par gånger. Första gången skulle jag köra så mycket som möjligt av en gammal favorit, 5-km-spåret vid I15(gamla regementet i Borås). Delar av 5km-spåret har förstörts av en ny väg som bbyggdes förra året, så det är inte riktigt självklart hur man ska ta sig runt för att få till det. Därför lyckades jag virra till det och köra fel och den tänkta halvintensiva turen ett par varv runt femman blev i stället en rätt lugn upptäcksfärd där jag hittade lite nya grusvägar att kanske köra på vi tillfälle.
Andra rundan tog jag i söndags, det blev samma tur som jag och Perry brukar köra(Gädderedsrundan), denna gången i lite högre tempo. Kändes bra och gav mersmak.
Idag var det dags igen, nu hade jag en lite vild idé; som ett test för att avgöra om jag eventuellt ska ställa upp i något MTB-långlopp i år skulle jag köra 2 varv på Gädderedsrundan. Jag hade bunkrat upp med tre gel-förpackningar, en banan, 2st 0,5-litersflaskor med sportdryck och en 0,7l-flaska med vatten.
Jag var lite osäker på vilket tempo jag skulle hlla för att orka två varv, men jag tänkte att i ett långlopp lär jag bli "inspirerad" av omgivande cyklister att hålla ett högt tempo i början, därför drog jag på i rätt bra fart. Första 2 milen på varvet gjorde jag på 43:51, vilket bara är 44 sekunder över mitt personbästa på den sträckan. Andra varvet gick de två milen 2 minuter långsammare - fortfarande ett rätt bra tempo, tycker jag.
Totalt körde jag 76,7km på lite över 3 timmar och har hållit en snittpuls på 163 bpm vilket är 80% av min maxpuls (87% om man räknar procent av tillgängligt pulsintervall). Det har alltså räckt till en snittfart på 25 km/h - något jag tror är rätt OK, skulle kanske räcka till en topp-20-placering. Inte för att det spelar roll egentligen - kör jag ett långlopp är huvudmålet att komma runt.
Well, nog om detta. Min Garmin idag: