20 juni 2016

50-årsfirande + race report

Det är långt mellan uppdateringarna här i bloggen. Det har det goda med sig att när jag väl skriver har jag ingen brist på ämnen...
Jo, jag blev alltså 50-åring den 15:e juni. Det firades med att jag hade min första semesterdag - i övrigt tog vi det rätt lugnt. Sedan blev det en tur till Liseberg på fredagen också, det var en skön dag  så nu är man rejält infirad.

I helgen var det så dags för BCA-racet, dvs 2 dagars MTB-tävling i skogarna runt Kransmossens IP här i Borås. Väderprognoserna inför helgen var dramatiska med utlovade 20mm regn på lördagmorgonen. Nu blev det inte så illa - när jag gick upp på morgonen var det ett ganska lätt regn som föll. Det hade varit lite värre under natten, men terrängen vid Kransmossen sväljer rätt mycket vatten utan att bli svårcyklad, så det var inga stora problem.
Starten gick, jag tog det försiktigt och låg rätt långt bak i fältet från början. Började ta mig framåt på första varvet, men fick ett släpp på bakhjulet i en uppförsbacke och spann loss så jag tappade balansen och satte mig på ramen. Det gjorde väldigt ont på ett väldigt privat ställe, men jag försökte fortsätta. Det gick dock inte riktigt, utan jag var tvungen och stanna till och hoppa bort den värsta smärtan. Sedan var jag absolut sist och hade rätt dålig fart ett tag. En bit in på andra varvet började dock livsandarna återvända och det började gå lite bättre. På detta varvet klarade jag t.o.m. hela pulkabacken. Det kostade dock på - jag var så trött när jag kom upp att jag knappt såg var jag körde när vi skulle nerför krokspåret i skogen igen. Det blev inga fler försök att klara hela backen - bättre tappa några sekunder på att gå men i stället ha krafter så man orkar köra efteråt.
Så småningom jobbade jag mig ikapp och förbi två "gubbar" i min klass och kom i mål på en 7:e plats.Upp till 6:e-platsen hade jag 5:38 minuter - det hade alltså inte spelat någon roll om jag hade cyklat uppför pulkabacken...

Dag 2 då? Jo - jag tog det lugnt i starten igen, hittade ett tempo som passade mig och körde på. Åkte förbi ett par gubbar ganska tidigt, kom sedan ikapp klubbkompisen Jonas som körde i H40. Han var lite mör men fick nya krafter när jag trampade förbi, så se'n åkte vi ihop resten av loppet. Vi var snabba på olika ställen, så flera gånger trodde jag att jag hade hängt av honom - men han kom tillbaka varje gång. På sista varvet var det en annan H40-kille rätt nära framför så jag tänkte vi skulle "teamköra" ikapp men det gick inte. Trodde Jonas hade släppt mig, men i sista uppförsbacken kom han och trampade förbi. Riktigt kul när man kör mot någon hela racet. Och i mål var jag en placering bättre idag, det var gårdagens sexa som var knappa minuten efter mig idag.

Summa summarum: kul att bli 50, kul att vara på Liseberg, kul att köra MTB-tävling. Livet är stenkul!
Kul nerför efter pulkabacken på lördagen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar