17 juni 2014

Träning med odokumenterat styrkebesked

Ikväll fick jag för första gången i år chansen att vara med på klubbens tisdags-MTB-träning. Tyvärr var det även sista tisdagsträningen innan sommaruppehållet.
Som lagom uppvärmning cyklade jag bort till Kransmossen där BCA tränar. Kom iväg 17:44, trippen dit tog drygt 13 minuter vilket innebar att jag var framme 17:57 - rätt lagom då vi skulle börja kl 18.
Dagens träning för oss "äldre"(13-48 år var vi) bestod av att vi körde ett fint spår genom skogen bort till ett litet backigt, smårotigt och småstenigt varv på ca 2,8km. Där skulle vi köra intervaller. Det blev först ett varv för att lära oss banan, sedan blev det 5 varv där vi skulle köra så hårt vi orkade i 2,5km och vila resten av varvet. Nu är 2,5km lite väl långt för mig att ta i allt jag kan men jag försökte i alla fall. Tyvärr var det för mycket stenar och rötter som sänkte farten, så det blev inga "klockrena" intervaller. Jag fick nog till det ganska bra i alla fall för det gjorde rätt ont i benen på de två sista varven, ändå var farten inte värre än att jag lyckade håla snarlik tid på alla varven. Jag måttade ut ett 2km Strava-segment som jag körde på mellan 5:48 och 6:02 - tycker jag var ganska liten spridning.
Efter våra 5 varv åkte vi tillbaka till pulkbacken där det bjöds på krov med bröd + saft. Härlig avslutningsmat.
När vi hade ätit klart och tjötat lite började folk dra sig hemåt. Jag bestämde mig för att göra ett test i pulkabacken. Jobbade mig upp på som lägst treans växel på lillklingan. Tidigare har jag varit nere på ettan högst upp. Glad och nöjd sneglade jag på pulsklockan och upptäckte att jag hade glömt starta den efter pausen. Vilket mörker - det som säkert hade varit personbästa i den backen! Nåja - jag får väl sätta en bästanotering en annan gång.

Nästa pass har jag tänkt mig att köra på torsdag, om vädret är ok. Prognosen just nu säger möjligt regn men inte så mycket. Det går säkert bra. Känns benen bra tar jag ett par vändor i Haléns-backen, kanske Tabata-stuket - det var rätt kul om ock gruvligt jobbigt. Rapport kommer så småningom.
Strava-data:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar