1 maj 2014

Race report

Japp, så har man kört ett race igen. Igår gällde det förstamajloppet i Kvänum, en tävling som brukar locka ett rätt stort startfält i de flesta klasser, så även i H Sport. I år var inget undantag. 28 deltagare föranmälda och ett par till som anmälde sig på plats gav totalt 37 gubbar/grabbar i mål.
Det var i Kvänum jag gjorde min tävlingsdebut 2012 med en 6:e plats i H Sport, då bland 26 startande. Efter helgens 2 bra lopp i Varberg hade jag vissa förhoppningar om en bra placering även i Kvänum. Redan i startfållan började jag dock tvivla lite då ett flertal av de andra startande för sina vänner urskuldade din start i H sport med att "jag har inte så många MTB-pass än i år". Underförstått: dessa personer var snabba och skulle kanske kunnat placera sig i de  hårdare tävlingsklasserna. Nå, jag fick en plats i första startledet, så jag tänkte göra det bästa av saken. Jag kom iväg bra och låg snabbt tvåa och efter halva startloopen såg jag en lucka och gick upp i täten. Jag drog upp ett tempo som jag kände att jag antagligen inte skulle kunna hålla hela loppet, men kanske jag kunde få en lucka? En blick bakåt vid lämpligt tillfälle visade en samlad grupp på 5-6 personer precis bakom mig. Jag hade alltså gått ut hårt till ingen nytta. Efter ungefär halva första varvet kom så första omkörningen, sedan kom dom lite då och då. Jag kämpade på men hade inget att svara med när folk passerade. Efter 3 varv (+startloop) gick jag i mål på en 9:e plats. Kändes lite trist men jag kände ändå att jag hade gett vad jag hade.

Efter uppladdning på Strava kan jag konstatera att mina varvtider i år var c:a 25 sekunder snabbare än 2012. Och tiden jag körde på i år hade åtminstone räckt till en andraplats 2012. Så det var kanske inte så illa ändå....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar