4 maj 2014

Försök till Tabata-pass på MTB

Lördagen lämnade en lucka för ett kortare MTB-pass. Hade funderat lite på att testa Tabata-upplägg i Halénsbacken, så nu blev det dags.
Efter en uppvärmning runt sjön, bar det av bort till Halénsbacken för lite intervaller á la Tabata - 20s på max, 10s lugnt, så många set jag hann med innan jag nådde toppen. Sista 20:an blev bara 15 men annars var det bra. Efteråt rullade jag vidare mot Björbo, med tilltagande blodsmak trots att jag bara "gled runt". Efter 3-4 min kändes det som bröstkorgen skulle explodera så jag stannade till och låg på marken en halvminut och försökte få tillbaka lite luft. Hjälpte inte så jag rullade vidare nerför ett av mina favoritspår. Kändes som tekniken var med mig denna dag, det flöt på bra ner i spåren bland småstenar och rötter.

När jag kollade Strava efteråt har jag med Tabat-intervallen satt personbästa(2:42 mot tidigare 2:43) i den branta delen av Halénsbacken. Efter det verkar jag ha mattats lite och varit 3s långsammare än mitt personbästa på resten så att totaltiden upp var 3:45 - 2s över mitt personbästa. Intressant att se hur det utvecklar sig. Får se hur ofta jag kör dessa pass...
Pulskurvan. Toppen är de nästan 4 minuterna Tabata-passet tog.
De 3:45 som klättringen tog innebar att sista 20s-intervallet blev lite dumt eftersom jag gick över krönet med 5s kvar. Nästa gång ska jag starta Tabata-passet ända nere vid Haléns, så räcker backen genom hela passet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar