5 maj 2013

Igång igen!

Efter en vecka i Florida och ett par dagars vila för att bli av med jetlag, har jag i helgen fått till lite cykling.
Jag började igår med en dryg timme tillsammans med sonen. Ingen stor ansträngning för mig, men jag lyckades i alla fall jobba fram blodmsak och sätta personbästa i min favoritrotbacke medan sonen studerade vattenflödet i bäcken. Idag blev det trekvart med hustrun före lunch, efter lunch fick jag sedan chansen att ta en tur på egen hand.
Jag satte av i hög fart från början, besluten att jobba hårt genom hela passet. Körde bort till I15 där jag tog 3 varv på 5km-banan, 2 medurs och ett moturs. Underlaget var nu riktigt snabbt och benen pigga, så det kändes riktigt bra. Första varvet gick fort men tyvärr var hjärnan lite trött halvvägs upp i "slakmotan" så jag körde ner i en bäckfåra och fick ett litet stopp. Stoppet blev nog bara c:a 5 sek, men eftersom farten efter var betydligt lägre kan nog hela "fadäsen" ha kostat 20-30 sekunder. Det innebär att jag lika pigg och utan stopp skulle kunna klara rundan på 12:40, vilket är exakt vad Tobias Evertssons Strava-rekord ligger på. Nästa gång jag åker dit ska jag röja bort lite bråte på ett parti där man i vinter har kört med skogsmaskiner, efter det ska den branten säkert gå 5-10 sekunder snabbare. Då ska jag verkligen ha chansen att nå Tobias' rekord. Inte för att det är extremt viktigt, men när man nu känner att man har farten i kroppen och att man vill bli snabbare, är det en bra morot.
Andra varvet tog jag lite lugnare men fick inget stopp i fåran, det varvet blev då 40 sek långsammare men snittfarten låg ändå över den för mig magiska gränsen på 20 km/h.
Tredje varvet gick som sagt åt andra hållet, detta innebär att man börjar med ett par grymma uppförsbackar på låg växel. Tidigare har jag här varit tvungen att använda lillklingan fram, men inte idag. Vinterns slit har alltså burit frukt! Tyvärr var jag dpck lite slö och orkade inte riktigt trycka på i dessa branta backar, vilket gör rätt många sekunder i tid. "slakmotan" baklänges gick sedan duktigt fort, jag klarade de flesta motluten på 9:ans drev på mittklingan - det var riktigt kul att känna den kraften i benen. Jag lyckades också hålla blicken långt fram och planera körningen, så kurvorna gick riktigt bra också. Kort sagt är jag väldigt nöjd med dagens tur och önskar bara att jag hade haft möjlighet att hålla på längre. Men en dryg timme med "nästan tävlingsmässig" pulskurva är inte så dåligt det.
Dagens puls. Snitt 181(83% av max), Topp 194(92%)
Dagens kompletta Garmin-data:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar