3 mars 2013

Tröttsamt...

Underligt, Blogspot tycks ha tappat bort ett inlägg för mig. Tar väl en liten repris först.
I onsdags var det cykling inne i Ryahallen igen. Jag har ju haft problem att klara mig utan kramp och gick i onsdags in för en lite annan approach. Under dagen höll jag nere kaffedrickandet, detta för att hålla kvar vätska i kroppen. Jag tog också en Berocca brustablett för att få i mig lite vitaminer men framförallt magnesium, då det i vissa läger anses minska risken för kramp. Slutligen såg jag till att dricka mycket under dagen och att äta ordentligt med kolhydrater för att ladda glykogendepåerna. På träningen tog jag det också lite lugnare och undvek de värsta tokrusherna. Allt detta tillsammans funkade såpass att jag klarade 1h 45min utan kramp. Härligt.

I fredags tog vi en sväng till badhuset. Jag gjorde där mina obligatoriska 1000m, även där klarade jag mig från kramp - nästan. Jag sköt ifrån lite för kraftfullt på sista längden, så då kom det. Kämpade mig fram till kaklet och kravlade upp. När jag tittade på den smärtande vänsterfoten pekade stortån 5-10 grader åt höger. Gjorde lite ont...

Stärkt av mina framgångar hade jag igår funderingar på att idag eller i morgon försöka mig på något Tabata-liknande pass, men idag har förkylningen återvänt. Snuva och slem lite här och där plus luftrör som känns lite lätt igensvullna. Detta vågar jag inte träna med. Jag blir så trött...

Nu har vi annat för oss idag så det hade väl kanske inte hunnits med ett pass ändå. I morgon får jag se, kanske kan jag köra lite styrketräning i stället. Det är idag 7 veckor till Bockaracet, jag hoppas förkylningen försvinner snart så jag kan göra en intensivperiod på 1-2 veckor innan snön är borta och det är dags för skogsåkning. Jag tror Björbobacken kan vara is- och snöfri ganska snabbt eftersom den ligger helt öppet på en östsluttning. Kanske det kan bli ett backpass den 17:e mars. Det hoppas jag på. Några fyror där ska nog vara en bra start på utesäsongen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar