21 mars 2013

Tillbaks i källaren...

Idag packade jag träningskläder i ryggsäcken och tog fin-MTB:n till jobbet. Tanken var att jag skulle förlänga vägen hem och få kört färdigt de sista inkörnings-kilometrarna på dubbdäcken. Nu ville ödet annorlunda - precis när jag skulle gå och klä om ringde telefonen, det var hustrun som behövde jobba över. Det i sin tur betydde att jag behövde ta raka vägen hem och sköta transporten av Jr till kulturskolan för gitarrlektion. 17:00-17:30 pågick den - precis mitt i prick i det tidsrummet jag hade tänkt cykla. Så det blev inget med det.
Nåja - det var inget att hänga läpp över. Jag tog ett pass i källaren i stället. Satte på Red Bull Live, MTB-världscupen deltävling nr 4 2012 och började trampa på testcykeln. Efter 10 min inledning gick starten, då skruvade jag upp motståndet på TC:n och kämpade på. När värsta rushen lade sig sänkte jag motståndet och hämtade andan lite, för att åter öka motståndet när det gick uppför. Tanken var att jag skulle köra så hela tiden, men det blev lite svårt då producenten inte hela tiden följde ledarna, så när de närmade sig ett krön stannade kameran och man såg övriga åkare komma förbi. När man sedan fick se toppgruppen igen hade de precis rullat nerför / platt en stund och började klättra. Jag hade missat hela nerför-/platt-delen och skulle då kämpa vidare uppför. Det blev för mycket för mig så jag tog lite lägre last där. Se'n blev det lite variation som jag kände för, kanske lite för lätt men emellanåt tog jag i alla fall i så svetten sprutade. Efter en halvtimme på testcykeln bytte jag till crosstrainern. Där började jag med ett intervallpass, 5st intervaller om 60s/60s 120W/400W, därefter ett lugnare varierat pass på 15min som nedvarvning.
Nästa pass blir förhoppningsvis ute på lördag. Då ska det vara c:a 10km inkörning kvar på dubbdäcken, det tar jag som uppvärmning innan jag angriper Björbobacken igen. Gissa om jag ser fram emot att ta den backen med ordentligt grepp!
Dagens pulskurva. Snitt 159(78% av max), topp 195(95%)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar