25 december 2012

Stark efter julmaten!


Idag hade jag tänkt ta en tur i skogen på min trogna Cube. Tyvärr hanns det inte med, så det fick bli en repa på Crosstrainern i källaren i stället. Jag letade fram deltävling #2 i MTB-världscupen 2012 på Red Bull Live och programmerade Crosstrainern. Jag hade inga stora förhoppningar om att orka eftersom jag kände mig rätt däst efter all julmaten, men när starten gick i Houffalize (för ungefär 15:e gången i år...) drog jag i alla fall igång med uppvärmningen. Lagom till Nino Schurter och Julien Absalon hade klarat intro-loopen var mina första 15 min över och jag ställde in det första 10 min långa intervallpasset. Bland de förinställda programmen i Crosstrainern finns ett intervallpass på 40W / 320W, om man drar igång det och skruvar upp effekten på 40W-delen till 120W hamnar lastdelen på maximala 400W. Så gjorde jag, ställde sedan in 10 min vilket innebar att varje intervall blev 60s.
Dagens pulskurva. Snitt 161(80%) max 187(93%)
Dagens effektkurvor. 400W är max för Crosstrainern
10 minuter och 5 intervaller senare kände jag mig förvånansvärt pigg och ställde in en 10:a till. Även denna rasslade på utan större bekymmer, så det blev en tredje också. Jag hade bestämt mig för att köra en timme idag men det var nästan så att jag var sugen på ytterligare någon 10:a. Härlig känsla när kroppen bara levererar utan protester. Jag tror det var en kombination av att jag har vilat i drygt en vecka, samt att julmaten har fyllt på alla depåer så det fanns gott om resurser att plocka av.
Jag har planer på att - om möjligt - ta en cykeltur i morgon, får se om det finns lika mycket energi tillgänglig då.

2 kommentarer:

  1. Ser bra ut den där träningen - kanon med att på upp inspirationen ännu mer med Houffalize racet:.) Gott nytt år på dig & familjen :.)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sent svar kanske men...tack ska du ha och god fortsättning på er i Norrtälje.

      Radera