12 november 2012

Färdigvilat!

Här har det varit tyst ett tag nu. Nästan två veckor, närmare bestämt. Det beror på att jag kände att jag behövde vila efter drygt 2 veckors hårdkörning med intervaller. Det verkar som det blev lite för mycket för mig med hårda intervaller 3 ggr / vecka. Jag hade tänkt köra det upplägget i 4 veckor, det blev lite drygt 2 veckor. Får se hur jag orkar denna gången. Nu har jag precis kört ett intervallpass där jag körde intervallerna på lägre kadens. Detta eftersom Crosstrainerns motstånd är elektromagnetiskt och har en maxeffekt på 400W. Med lite enkel fysik/mekanik och en räknedosa inser man att om jag kör 400W på 65 rpm i stället för 85 rpm tvingas musklerna producera 30% mer energi per varv, vilket alltså innebär att den kraft som krävs är 30% mer. På detta viset får jag alltså högre belastning på musklerna och bättre styrketräningseffekt. Det kändes...

Jag har lite annan träning på gång framöver, förhoppingsvis kommer lite info om det i morgon.
Dagens pulskurva. Av 48 min drygt 40 i Zon 4 eller 5.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar