13 september 2012

En härlig träningsstund med Ymer

Torsdagkväll och MTB-träning. Cyklade hem från jobbet vid 17-tiden, lastade cyklarna och klädde om, slängde i mig lite nötter och mjölk som energibank. Hade ätit en rätt bra lunch plus både en banan och en apelsin under dagen, så jag kände att det nog skulle gå bra. Iväg till musikskolan för upphämtning av sonen, som fick klä om innan vi åkte vidare. Stannade till vid Verktygsboden för inköp av nya glasögon, då mitt enda par försvann förra torsdagen. Köpte två par nu - ett till mig och ett till junior. När vi kom fram till Ymergården dök en av tränarna upp med mina glasögon. En av de andra killarna hade hittat dom någonstans och känt igen dom som mina. Härligt.
Ut på träning då - den lille mannen åkte med sina gelikar och jag hängde på i det lite tyngre gänget. Vi värmde upp med ett varv på Ymerrace-banan, fast åt andra hållet. Märkligt så obekant en bana kan vara bara man kör den åt ett annat håll! Jag hängde på Ludvig i början - han tog det väl lugnt, antar jag. Efter 1/3 av varvet insåg jag att det var lika bra att släppa honom om jag skulle orka resten av träningen. Jag väntade in Jocke i stället - den stackaren hade det inte så lätt med en misstänkt förkylning som gav honom uselt flås. Så vi körde lite "lugnare" och tog oss runt. Jag tog mig uppför alla backar utan stopp och ropade uppmuntrande till Jocke som hade det lite värre. Inte kul när luften inte räcker till, men han kämpade tappert.
När vi hade kommit runt hela varvet var det dags för intervaller. Uppför en halvlång gräsbacke som var lite brantare än en slakmota, sedan en kort brantare del innan man var uppe. Vi skulle ta i lite över toppen också, var instruktionen. Bra att träna på att inte slå av innan man fått upp lite fart på utförsrullet. Första varvet blev det lite köbildning, så det blev inget riktigt intervall av det. Fick träna på omkörning i stället. Andra och tredje varven kändes bra, hade en yngling(H30, tror jag) framför mig som jag knappade in på i slutet av backen. Sista varvet lät han mig ligga före, vet inte om han ville ha nå'n att jaga eller om han inte gillade att ha mig bakom. Följden blev i alla fall att jag lyckades pressa mig att fortsätta trycka på över krönet, men det var mina sista krafter jag tog till. Hade jag hunnit äta en riktig måltid före träningen hade den nog kommit upp där på krönet...
Efter dessa 4 intervaller rullade vi ner till startplatsen för lite stafett. 3 varv skulle vi köra. Jag startade mot Ludvig och 12-årige Carl. Ludvig försvann som ett möte, Carl var lite snabbare än mig, jag fick kämpa för att komma om honom senare på varvet. 2:a varvet var han också lite snabbare, sedan stannade jag bakom honom hela varvet. 3:e varvet tappade jag i starten då jag inte lyckades klicka i, så jag fick kämpa för att komma ikapp Carl. Kanske var han inte beredd sedan, för jag tog honom rätt lätt i en ytterkurva. Spurtade lite nerför och var sedan i mål härligt mör.
En riktigt kul träning, helt enkelt!
Puls och karta:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar