19 augusti 2012

Snabbt värre...

Vädret var helt underbart idag. Efter listspikning, gräsklippning och -krattning grenslade jag min ädla aluminiumspringare och trampade upp till I15. Tänkte se om jag kunde knäcka mitt rekord runt 5km-banan. Började medurs - åt det hållet blir motluten långa och sega, nedförsbackarna branta men korta. Brukar vara jobbigt och ge lite lägre snittfart än andra hållet. Började åt det hållet för att slippa slakmotan när jag var trött. Det funkade bra - slakmotan kändes riktigt bra, trots att det var lite motigt i början. När varvet var slut tog jag ett par klunkar vatten och vände. Åt andra hållet ska det alltså gå snabbare eftersom backarna är kortare - enligt mitt tidigare resonemang. Döm om min förvåning när jag upptäckte hur långa motluten var även åt detta håll. Det hjälpte inte att jag fick upp ett grymt flyt i nerförsbackarna på slutet, varvet tog 20 sekunder längre tid. Det blev förvisso rekord åt båda hållen - 21,7 rep. 21,3 i snittfart - men jag hade som sagt räknat med att varv 2 skulle vara snabbare. Hade lite dåligt klipp i benen idag. Men det kvittar, jag hade som vanligt alldeles underbart kul i skogen. Siffror och karta som vanligt:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar