25 juli 2012

Inspirerande galning

I måndags var jag i Slotttsskogen och såg min bror cykla till sig en 6:e plats i MTB-SM, i "Cross Country"(förkortas XCO, där O står för Olympic". Denna gren innebär cykling på mestadels skogsstigar i varierande terräng. I Slottskogen finns det en kulle på var sida om löparbanan, där hade man kört upp stigar kors och tvärs, upp och ner för backarna. Västra sidan var lite lugnare, mjukare sträckning, medan östra sidan var grym. Jag gick runt där och kollade lite och hade nästan svårt att gå uppför på vissa ställen. Där cyklade min duktige bror överallt, i 6 varv. Ja - han missade någon gång och fick springa lite, men det räknas inte. Jag är väldigt imponerad av hans prestation.
Idag kördes en annan gren, XCE, där E står för Eliminering. Denna tävlingsform påminner om skidornas sprint och innebär alltså fullt ös i ett par minuter i varje heat, där det handlar om att placera sig tillräckligt bra för att gå vidare till final. Brodern var 3:a av 8 i kvalet och fick därmed köra final, där han körde in på en 2:a plats! Helt otroligt bra.
Inspirerad av denna insats tog jag mig en tur i skogen idag. Diverse pyssel och mys med familjen gjorde att jag kom ut på turen sent på kvällen, det fick därför bli en lite kortare tur på 45 min. Det var som vanligt en underbart trevlig tur, och bäst av allt: det gjorde inte ett dugg ont i knät. Känns mycket lovande. Nu blir det 2 dagar jobbpendling, följt av en helg utan cykling, sedan hoppas jag få till en sväng på tisdag igen. Dagens tur finns på Garmin:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar