15 maj 2012

Man kan visst springa också...

Idag var det dags för idrottsskola igen. Iväg med sonen till Ryahallen för en timmes friidrott med IK Ymer. Under tiden prövade jag på ett litet löparpass. Med tanke på att mitt senaste pass var i vintras (det där träningspasset som inleddes med mördarstyrketräning och följdes av en veckas träningsvärk) tog jag det försiktigt. Sprang 5 min, gick 2 om vartannat i totalt 35 minuter. Det kändes förvånansvärt bra. Visst - det sprängde emellanåt i bröstet och kändes som jag inte hade någon kondition alls, men det vet jag ju att jag har. Det är bara det där med löpning som kroppen har glömt vad det är. För drygt 10 år sedan kunde jag springa 5 km på 22-23 min, dvs ett snitt-tempo på 4:30 min/km. Idag var snittet på löpintervallen betydligt beskedligare 6:03 min/km. 1:30 per km i skillnad - mitt mer löptränade jag hade alltså varvat det nuvarande jaget på 3 km! Å andra sidan hade nog det löptränade jaget inte hängt med så länge på en MTB i skogen...

Jag tror jag ska fortsätta varva in lite löpning i träningsmängden - bara inte jag får ont i några knän efter detta passet. Går allt bra kanske jag tar en löprunda igen om en vecka eller nå't åt det hållet.

Nästa tisdag är sista gången på idrottsskolan - någonsin. Känns rätt skönt. Tror nästan jag ska ta med mig kameran och ta lite bilder. Sedan är tisdagarna fria - kanhända jag får möjlighet att träna MTB med Ymers elit- och juniorcyklister då, det vore definitivt kul att få göra igen.
Dagens pass:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar