23 maj 2012

Löpträning - nödvändigt ont

Igår kväll var det dags igen för idrottsskola. För sista gången var sonen och prövade friidrott i Ryahallen. Jag tog tillfället i akt att ta en löptur på Rya Åsar. Samma upplägg som förra veckan - omväxlande 5 min löpning, 2 min gång. Det blev en extraminut löpning på slutet igår eftersom jag tydligen har svårt med matematiken och började springa en minut för tidigt i sista intervallet. Det lär väl inte ha gjort så mycket.
Det var tungt att komma igång igår - efter ett par minuter av första intervallet kändes det som vadmusklerna hade dragit ihop sig i små knutar, dessutom gjorde det ont i ena knät när jag satte i foten. Jag lyckades dock komma på hur jag skulle springa för att knät inte skulle göra ont, och vaderna knöt upp sig i andra intervallet. Därifrån gick det rätt bra att springa, även om det inte gick särskilt fort. Sista intervallet prövade jag på att förlänga steget lite och det kändes rätt OK. Ska jag göra det mer generellt får jag nog se till att hålla mig på lite mer plan mark. Nästa löpning tar jag nog ett par varv runt Kolbränningen i stället - det är helt plant så där ska jag kanske kunna pröva på att återta mitt gamla löpsteg. Kanske att vaderna trivs bättre om dom slipper massa backar också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar