11 januari 2012

Skulder och överskott efter långledigt

Ack ja - det kostar på att vara långledig. I november konstaterade jag glatt att min träning och kost hade hjälpt mig under det halvmagiska 75kg-strecket, om ock endast vid ett tillfälle. Jag låg i alla fall rätt stadigt runt 76kg.
Efter jul och nyår hade vikten smugit uppåt mot 80-strecket men även vänt tillbaka till 77-78 så det kändes som att jag nog snart skulle vara nere runt 75 igen. Jag har ju kommit igång bra med träningen igen, så här förbränns ju massor... Döm om min förvåning när jag i måndags klev på balansbrädan på vårt Wii och det upplyste mig om att jag åter nosade på 80kg!
När jag tänker efter är det ingen direkt överraskning, eftersom vi hade en trevlig söndagkväll med bowling, god mat, fika och godis. Det som chockar mig är att det skiftar så mycket. Men antagligen ligger jag på ett energiöverskott efter de många dagarna med fika och godis och minsta tillskott ger väl en rejäl knuff. Om några veckor har förhoppningsvis kroppen kommit tillbaka till den balans och förhöjda förbränning jag verkar ha haft under senhösten.

Något som också verkar behöva balanseras igen är sömnen. Igår kväll skulle jag natta sonen vid 20-tiden. Hustru och dotter hade redan gått upp och lagt sig, utmattade, och jag kände själv att ögonlocken var väldigt tunga. Därför skyndade jag mig att få disken avklarad och tänderna borstade innan jag gick in till den lille mannen. Det visade sig vara ett klokt drag. Av träningen jag egentligen hade tänkte mig blev inget - jag var inte upplagd för träning när jag vaknade kl 4 i morse av att mobilen ville ha batteriet laddat. Jag hämtade en laddare, pluggade in mobilen och lade mig i dotterns säng - den var ledig eftersom hon hade somnat i min säng på kvällen. Jag hade inga problem att somna om. Alltså sov jag från 21 till 06 inatt. Hoppas sömnskulden är betald nu. Känns inte riktigt så just nu - ögonlocken är tunga och paltkoma kan det ju inte vara efter bara 4hg blandad sallad. Men ikväll hoppas jag i alla fall hinna träna innan jag lägger mig. Det känns så gott i kroppen efter en rejäl genomkörare. Fast när jag tittar ut genom fönstret på stadshuset skulle jag helst vilja sticka ut en runda på cykeln direkt - solen skiner från en klarblå himmel!
Well - sömnskuld eller inte, jag måste fortsätta jobba. Denna lilla paus lyfte ögonlocken lite så nu ska det nog gå bra ett par timmar till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar