31 januari 2011

Och ett annat pass idag

Damen körde en halvtimma på Cross-Trainern idag. Kunde kanske vara något för mig också, tänkte jag. Har ju nöjt mig med mina korta cykelturer till och från jobbet hittills men nu...
Plockade fram pulsbandet och satte runt bröstet också. Tänkte det kunde vara spännande - och det var det.
Ställde in maskinen på en kurva som börjar på 120 W, toppar på 200 W och sedan går ner till 120 W igen. Tdisskalan är indelad i 10 delar, så om man ställer in tiden på 20 min blir det 2+2 min 120 W, 2+2 160 W, 2+2 200 W, 2+2 160 W och avslutar sedan med 2+2 120 W. Efter 20 min kör jag en sväng till, denna gången på 10 min. Har kört det förut ett par gånger i höstas men det gav en ny dimension med pulsmätaren. Intressant när pulsen efter 8 minuter segade sig uppåt 150-160. Hann tänka att "jag är inte så otränad ändå" innan benen började bränna. Det var alltså inte min fina kondition som höll nere pulsen - det var min dåliga kondition. Hade jag varit tränad hade pulsen antagligen ökat betydligt snabbare för att kunna mata benen med det syre dom behövde. Nu började dom producera mjölksyra i stället - det var inte alls skönt. Efter 3 av de 4 minuterna på 200W hade dock pulsen hunnit ikapp och närmade sig 190 - då slutade benen bränna. När lasten sedan sjönk till 160 gjorde pulsen detsamma. Sedan sjönk den inte mycket trots att lasten sjönk på slutet av de första 20. De sista 10 gav bättre respons - pulsen steg när behovet kom men den stannade på drygt 180 och sjönk sedan i takt med belastningen.
När de 30 minuterna var slut tryckte jag på knappen "Pulse Recovery" som visar hur bra man återhämtar sig. Eftersom min puls på 1 minut endast sjönk från 134 till 126 fick jag inget vidare resultat!
Slutsats: detta måste jag göra oftare. Ska jag orka med mina föresatser att köra timslånga turer i skogen till våren är det ju ingen nackdel om jag har någon form av kondis innan jag börjar...
Well - nu ska jag ta mig en dusch och sedan sova gott. Tycker jag har förtjänat det idag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar